PAGE

BERHUBUNG

Saya mengalu-alukan cadangan bekenaan dengan isu untuk dikongsi bersama para ilmuwan sekalian. Dipersilakan memberi cadangan di

iramriblog@gmail.com

Terima Kasih.

Wednesday 14 September 2011

IDEA DAN MASALAH


Acap kali berlaku didalam kehidupan dengan disedari. Dua keadaan yang berkongsi titik pertemuan dipisahkan.

Rata-rata insan yang bernyawa pernah menghadapi situasi yang sukar pada dirinya lalu mengkhabarkan kepada yang lain bahawasanya dia sedang berdepan dengan masalah dan digarapkan dengan nada keluhan. Ada yang berpendapat, gendalanya sesuatu proses merupakan akibat dari itu.

Sesetengah pihak yang gemar dikenali sebagai golongan pemikir, tanggungjawab mencambahkan idea bagi tujuan penyelesaian. Tidak dinafikan lahirnya beberapa idea hasil cetusan masalah yang tidak dicipta. Sesetengahnya menganggap ia merupakan suatu cabaran. Namun, kemuncak permainan ini, apabila lontaran idea itu diteliti.

Mungkin persoalan yang mudah, dapat menerangkan situasi ini. Kenapa menampakkan terdapat kekangan untuk memuntahkan idea?. Ya, rata-rata jawapan yang mungkin boleh disimpulkan adalah, kepentingan.

Memikirkan apakah bentuk habuan selain daripada dapat menyelesaikan masalah itu yang merupakan habuan yang sebenar, boleh diketegorikan didalam wilayah “khurafat” yang masih wujud.    

Dalam kerangka kedua-dua situasi ini, sandaran disendengkan kepada hujjah. Dan hujjah ada kaitannya dengan prinsip sonsang (diam adalah polisi yang terbaik) yang masih diamalkan bagi tujuan menjaga keharmonian.   

Walaupan ada yang terlepas pandang, kadang-kadang, masalah itu timbul apabila idea tersebut digunapakai secara semberono. Namun, pengamal  idea itu tidak semestinya berada didalam alam khayalan semasa mempraktikkannya.         

Apabila melihat idea dan masalah dari permukaan sfera, kaedah interpolasi kedua-dua keadaan ini dapat digunakan dan bermula dengan persoalan bagaimana. 

Dengan meyediakan beberapa tapisan untuk menjadi pemikir boleh menyelesaikan masalah ?

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.