PAGE

BERHUBUNG

Saya mengalu-alukan cadangan bekenaan dengan isu untuk dikongsi bersama para ilmuwan sekalian. Dipersilakan memberi cadangan di

iramriblog@gmail.com

Terima Kasih.

Wednesday 7 September 2011

SAKASTIK DAN RIELISTIK


Boleh digambarkan seperti dua ideoloji yang berbeza. Sudah pastinya ianya merujuk kepada situasi yang sama.

Kedua-dua pandangan ini sebenarnya tidak bergantung kepada pemikir secara total. Ianya adalah merupakan sisi lain yang punyai kebenaran.

Sakastik seringkali diberitahu oleh pihak lain, dengan harapan pihak yang diberitahu tidak lagi menggunakan pendekatan secara sakastik. Namun itu bukan isunya.

Rielistik pula merupakan suatu khabaran yang disampaikan tehadap keadaan sesuatu perkara, dengan harapan pihak yang diberitahu sedar akan sekeliling.

Sungguh popular ungkapan “pukul anak sindir menantu”, namun tidak pula diambil sebagai sakastik, mungkin rielistiknya begitu apabila menyandarkan kepada budaya yang dipraktikan.

Kali ini tidak akan dibicangkan sama ada betul atau tidak, pendekatan salah satunya dari segi penyampaian kerana motif utama adalah menyampaikan.

Tidak dinafikan pendekatan penyampaian ini boleh menimbulkan bibit-bibit ketegangan apabila dilihat dari faktor umur. Selalunya pendekatan ini diambil apabila masing-masing kelihatan kebuntuan. Sering juga ia dijadikan selingan untuk seketika.

Ada benarnya ungkapan “siapa yang makan cili, dialah yang rasa pedasnya”, namun sejauh mana kepekaan lidah yang merasa “garam dahulu” kenal akan “kecik-kecik cili padi”.

Dengan tidak menolak tanggapan “santan pekat”, lemak gulainya, terdapat akibat tersembunyi yakni memanggil kolestrol memenuhi diri.

Istilah ini juga dapat meninggalkan persoalan antara “hujan emas dinegeri orang” dengan “hujan batu dinegeri sendiri”.

Hakikatnya, manusia adalah dinamik, maka selagimana berpaksikan kepada motif penyampaian, ianya tidak memberi kesan kepada kaedah penyampaian.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.