PAGE

BERHUBUNG

Saya mengalu-alukan cadangan bekenaan dengan isu untuk dikongsi bersama para ilmuwan sekalian. Dipersilakan memberi cadangan di

iramriblog@gmail.com

Terima Kasih.

Saturday 3 September 2011

TAK TAHU GUNA DAN SALAH GUNA


Sekali imbas, kedengaran seperti terdapat perbezaan yang ketara. Ungkapan ini sering didengari apabila perbualan yang menjurus kepada dasar sesuatu isu.

Salah guna, sering didefinasikan sebagai suatu istilah popular iaitu “penyalah gunaan”. Manakala tidak tahu guna pula, acap kalinya keterlepasan pandangan terhadap sesuatu yang menggambarkan kepada ketidaksampaian sesuatu informasi kepadanya.

Kedua-dua istilah ini berkongsi pada satu rujukan yang sama iaitu tidakan yang telah dilakukan. Kali ini juga tidak akan dibincangkan mengenai antara dua istilah tersebut, yang mana satu datang dahulu.

Ada yang berpendapat tidak sepatutnya ada istilah salah guna, namun dengan bersandarkan kepada tidak tahu guna, tidak harus arbitari terhadap apologetik. Walaupun memberi ruang kepada tidak tahu guna ini untuk menjadi alasan, tidak juga membenarkan ia bermaharajalela, apatah lagi untuk dipersendakan.   

Merujuk kepada pakar yang boleh mendefinasikan istilah ini secara tepat merupakan usaha yang murni, namun sejitu mana ketepatan istilah itu, boleh dipertikaikan.

Dengan menghormati sahabat profesional yang lain, makanya tidak akan disentuh istilah ini didalam konteks jenayah. Dalam pada yang sama, sekiranya ada yang cuba memanipulasi istilah ini makanya ia telah memberi dimensi kepada para ilmuwan memperkatakan tentangnya.

Pertembung dua sudut pandang ini memberikan perspektif yang lebih mudah untuk mencari penyelesaian walaupun ada yang berpendapat ianya secara automatik membuka saluran untuk cubaan berkreatif kepada tindakan yang tidak wajar.

Bagi yang separa rajin, suka untuk dikongsi disini, sebelah kakinya telah keluar dari daerah kepercayaan “khurafat” kepada dari terus memandang isu ini tidak ada pertemuan noktah sekiranya dibincangkan.

Mungkin sebagai suatu eksperimen ringkas, petiklah mana-mana isu yang berkaitan dengan tindakan yang telah dilaksanakan, dan bermulalah dengan soalan tidak tahu guna atau salah guna.  

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.