PAGE

BERHUBUNG

Saya mengalu-alukan cadangan bekenaan dengan isu untuk dikongsi bersama para ilmuwan sekalian. Dipersilakan memberi cadangan di

iramriblog@gmail.com

Terima Kasih.

Thursday 4 August 2011

BISNES


Dengan mengakui dunia kejuruteraan begitu luas, maka ianya seiring dengan aktiviti perniagaan yang boleh dilaksanakan.

Bidang yang paling mendapat tempat adalah pembuatan(manufacture). Keperluan terhadap bantuan teknologi bagi memudahkan urusan kehidupan, menyebabkan bidang ini sentiasa berada ditangga teratas didalam kejuruteraan. Mungkin agak tidak keterlaluan, saya katakan, apabila kita melihat sekeliling, hampir segala peralatan merupakan buah tangan jurutera. 

Bidang pembinaan(construction), yang menjadi popular kerana status negara membangun. Tidak dinafikan, didalam bidang ini lebih popular berbanding pembuatan(pada masa tulisan ini dicatatkan). Sinonim dengan perkataan "projek", menambahkan lagi tahap kepopularitiannya. Namun begitu, pada bidang ini, faktor kekukuhan ekonomi skala besar merupakan indikator kepada pertumbuhan pembangunan. 

Terdapat juga pecahan-pecahan kecil didalam bidang kejuruteraan. Salah satunya adalah perundingan yang mana ianya berada terkebawah, didalam ketegori hireki pecahan bidang ini berbanding edukasi. Sinonim dengan istilah Jurutera Perunding, amat benar akan sinario bidang kerjanya. 

Untuk mengelak akan keterlepasan pandangan akan istilah "makan gaji", suka saya huraikan disini bahawasnya istilah itu sepatutnya tidak wujud. Setiap insan yang menawarkan perkhidmatannya, ada harga untuk itu, cuma SISTEM bayaran upahan secara terkumpul yakni satu bulan satu kali yang menyebabkan faktor utama produktiviti wajar dipertikaikan. Amat malang sekali, kepercayaan "khurafat" masih berleluasa yang mana, makin lambat dibayar upahnya, makin agresif penghasilan produktivitinya. 

Pun begitu, pendekatan sabar yang diterapkan, saya fikir ianya harus diletakkan dibahu tangan yang memberi berbanding terus menjadi amalan turun-temurun kepada yang menawarkan perkhidmatan.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.